نگاشته شده توسط: Sara | مارس 11, 2008

دوست-1

آدم تیزبین و عمیقی است. عمیق ترین کسی که تا به حال در اینجا شناخته ام. گرچه معمولا بسیار جدی است، خونگرمی مخصوص آمریکای جنوبی اش و تجربه های مشترکی که ناشی از زندگی در یک کشور جهان سومی است به هم نزدیک ترمان می کند.

در مورد ایران بسیار کنجکاو و علاقمند است، همان اوایل گفت که اشعار “رومی” را خوانده و دوست می دارد، ما هم یک سی دی از آهنگ های ایرانی (بیشتر سنتی با مایه های اشعار مولوی و حافظ) برایش پر کردیم، خیلی خوشش آمد. شب یلدا مهمانمان بود، با خودش کاغذی آورده بود که بر رویش به اسپایایی نوشته بود. شعری سروده بود با مضمون یلدا… . فال حافظ گرفتیم و من ترجمه کردم برایش (خودم هم از اینکه نسبتا خوب از پسش بر آمدم تعجب کردم!).

اخبار و مسایل سیاسی را هم سعی می کند، به دور از تاثیر رسانه های غربی که به نظرش به دنبال غالب کردن نقطه نظر و فرهنگ خود در جهانند، با نگاهی بی طرف دنبال کند. در مورد ایران هم از من می پرسد (من هم که منتظر کوچکترین بهانه برای صحبت از ایران!) و بسیار با دقت با سوال و جواب پی در پی تحلیل می کند، چنان که از یک آدم فلسفه خوانده انتظار می رود واقعا می خواهد کنه هر موضوعی را متوجه شود.

سر تعطیلی زنان که آشفته ام کرده بود احساس کردم که تنها کسی است که می توانم در موردش با او حرف بزنم. برایش توضیح دادم و بحث کردیم، بعد که یکی دو مقاله انگلیسی در آمد برایش لینک ها را فرستادم. خواند و در چت گفت که حالا بهتر دستم آمد قضیه را و این یکی اما خیلی با دید یک طرفه نوشته و آن یکی … و در آخر: راستی دو تا سوال، اولا “basij” چیه؟ بعد هم می توانی توضیح مختصر و مفیدی در مورد انقلاب 1979 بهم بدی؟

حرف از ایران شد و گفتم که این هفته انتخابات است و باز هم سر درد دلم باز شد…

نهایتا منجر شد به شرح وضعیت سیاسی و این سوال آزاردهنده ی همیشگی که چطور این یارو رییس جمهورشد؟
شروع کردم به توضیح و تحلیل سیاسی و اجتماعی و اینکه چه عواملی احتمالا منجر به این شده و …هیجان زده (برای من زیاد پیش می آید که از شدت هیجان وسط حرف خودم بپرم!) ازدوم خرداد و آرزو ها امیدها… اینکه بهترین دوران زندگی مان بوده و همه چیز رنگ و بوی دیگری داشته… لرزش دستان و صدایم را توانستم کمی کنترل کنم، اما آن یک قطره اشکی که آرام شروع به خزیدن کرده بود را نه…

به روی خودش نیاورد…

Responses

  1. صحبت کردن با این دوستان خارجی گاهی خیلی میتونه آدم رو تو هچل بندازه و این خیلی خوبه. خیلی چیز ها هستند که ما بی دلیل و برهان به اون ها اعتقاد داریم و هیچ وقت هم از خودمون علتش رو سوال نمی کنیم. اما این دوستان خارجی معمولا پیش میاد که از این سوال های پایه ای بکنن و ما رو به فکر فرو ببرن که این خیلی خوبه.

  2. […] ‌‌دوست آرژانتيني‌ام به مادرش سفارش داده تا برایم روسری‌اي را گل‌دوزی کند و او حاصل کار فوق‌العاده ظريف و زيبايش را از آرژانتين پست کرده‌است: […]


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

